06 de febrer, 2013

PRIMERA INTERVENCIÓ DEBAT SOBRE L'AEROPORT DE CASTELLÓ A LA DIPUTACIÓ. 06.02.13


Senyor President
Senyores Diputades, Senyors Diputats

Fa uns dies vaig vore el vídeo que recentment ha editat esta casa i que mostra paisatges de les nostres comarques, i el vaig penjar a les xarxes afegint un expressiu “jo sóc diputat de tot això, quin honor”.
perquè quan parle amb gent de fora, jo dic que:
-sóc de la terra del castell de Peníscola, el segon monument més visitat de tot l’estat en el seu gènere 
-que sóc de la monumental Ares, i de Morella 
-que fem un formatge a Almedijar que al casino antic el serveixen com un postre excel·lent amb un coulís de gerd, que li agrada molt al President Moliner 
-de les cireres de Salzadella
-i que el vi del barranc de l’infern ja es deixa beure 
-que tenim les grutes de Sant Josep o el barranc de Valltorta, la Cova dels Civils i la del Cavalls, 
-el Millars i Penyagolosa. 
-les carxofes de Benicarló i les sureres de l’Espadà.
-que tenim excel·lents platges i el Desert de les Palmes. 
-que tenim el Playas de Castelló d’atletisme que ho guanya tot.
-que la bandera d’estes comarques podria ser Porcelanosa, una empresa que malgrat la crisi exporta el 80 % de la seua producció, i té un nivell de sinistralitat laboral molt per davall de la mitjana. 
-o Ceracasa, un referent de la innovació tecnològica en ceràmica. O Torrecid, Vernís i Zschimmer & Schwarz, guardonades ahir.
-o la Universitat Jaume I 
-o la unitat d’oncologia de l’Hospital Provincial, depenent d’esta casa.

Però em pregunten per la loteria, per Ripollés, pels 65.700 aturats i per  l’aeroport

I és lògic.

El Sr. Colomer ha fet un relat apocalíptic del procés de construcció de l'aeroport, i vostés sempre diuen...a altres llocs també passa. I és cert, no som els únics.

Posaré alguns exemples de com es fan les coses a altres llocs

Lleida-Alguaire. 
Es va plantejar el 2003 i el 2008 es començà a construir. el 17 de gener del 2010 ja estava acabat. només 2 anys per construir-lo. 
Propietat de la Generalitat, costà 95 milions.
El comença a fer el tripartit.
Previsió d’arribar a 400.000 passatgers en 10 any. 
Ajudes milionàries per aconseguir vols a Milà i Frankfurt. subvencions encobertes a companyies per tenir vols a Eivissa i Menorca.
L'estiu del 2010 la Generalitat treu la gestió a concurs i queda deserta
Avertis que havia signat un acord d’explotació a canvi de canon, en lloc de pagar, havia de cobrar. els sona?
El turisme d’esquí que havia d’arribar, en un 80% marxava a Andorra. Ningú no havia pensat que l'aeroport podia ser només de passada per anar a un altre lloc i deixar-se els diners allà.  
Després dels intents d’extorsió de Rayanair i Pyrenair, es perden les vols a Paris, Barcelona i Palma, per falta de passatgeres. 
Han intentat reconvertir-lo en aeroport de mercaderies, però no han trobat cap empresa interessada. els sona?
Actualment només té un vol d’anar i tornar en cap de setmana, a palma. de vegades amb només 4 passatgers. 
A la generalitat li costa 5 milions d’euros anuals.

Osca
Aeroport comercial d’AENA. des de 1991 era escola de vol sense motor, de les més importants d’Europa. 
Van dir que seria compatible amb els vols comercials. els sona?
Però la llei ho impedeix. Calen dues pistes diferenciades i a distància de seguretat suficient. Per tant es va haver de fer una segona pista.
El pare de la idea...va ser Rodolfo Ainsa, el president popular de la diputació... els sona?
Es posà la primera pedra el 2004, i 15 dies més tard el PP va perdre les eleccions. L’acabà construint el govern socialista.
Cost 60 milions
Tenia previsions de vols regulars a Madrid i Barcelona, i charters a Palma, Tenerife, Londres i Paris. 
Volien turisme de neu a l’hivern i religiós a l’estiu. O charters des de Catalunya per portar als taurins a vore corregudes un colp allà es va prohibir.  els sona? 
Cap resultat.
Previsió de 35.000 passatgers el primer any i duplicar el segon.
Però en 4 anys només han volat 20.000 persones. 
Actualment no té cap vol comercial. Mantenir-lo obert costa 4 milions d’euros anuals. els sona?

Albacete
Té molt millors connexions ferroviàries que nosaltres, per tant la possibilitat de convertir-se en un nòdul intermodal.
Però renfe tancà l’AVE. En 6 mesos havia perdut 3 milions d’euros. Tenia una mitjana de 9 passatgers al dia. 
Quan arribà el govern municipal del PP es carregà el contracte que havia signat el govern socialista que era qui havia impulsat l’aeroport.  la conseqüència és que es quedà sense operadors. sense subvencions no hi ha vols. els sona?
Estava fet sobre una base militar, AENA va invertir 10 milions d’euros.  hi havia previsió de pont aeri amb Barcelona i vols estacionals.
Tancat des d’octubre del 2010
Murcia.
Dels pocs rendibles d’AENA. 
Era base militar i els vols comercials només podien operar de vesprada. El govern hi va invertir 68 milions per fer una segona pista. Obviant que el govern murcià n’estava construint un de nou a només 35 quilòmetres. A Corbera.
Era una explotació privada en règim de concessió per 40 anys amb un aval públic de 200 milions. els sona?
En novembre del 2011 el govern central socialista va cedir. L’únic aeroport seria el de l’autonomia popular. San Javier tornava a ser només militar. 68 milions al fem.
Ara està tancat a vols comercials.

Ciudad Real
Té 21 connexions diàries amb Madrid amb trens d’alta velocitat
Va ser el primer aeroport privat d’Espanya.
El 29.10.11 també va ser el primer aeroport en fer fallida. 
Tancà per ordre judicial, després de molts mesos d’estar en concurs de creditors.
El van impulsar les institucions públiques, i l’executaren empreses locals. els sona?
Previst per a càrrega, al costat havien construït un immens polígon industrial buit però ple de conills. els sona?
Abans de la inauguració van decidir que passes a ser per a passatgers.
Té una immensa passarel·la elevada que connecta l’aeroport buit amb el no res, perquè hi anava una estació d’AVE que mai no es va construir.
En 3 anys de funcionament va perdre 300 milió d’euros. tot i ser un aeroport privat, tot el finançament ha estat públic. els sona?
La caixa d’estalvis de Castella-La Manxa n’era propietària del 68’23%. eixa va ser la primera caixa d’estalvis en ser intervinguda. els sona?
Parlaven de més de 4.500 llocs de treball en logística més els treballadors de l’aeroport i els llocs indirectes. els sona?
El 2006 l’aeroport estava en plena construcció, però el 2011 es va saber gracies als informes dels administradors concursal que mai no havia tingut pla de negocis. els sona?  Per cert, l’ex consellera Johnson va anunciar-ne un el 28.11.12. Ens agradaria tindre’n còpia.
No hi havia pla de negoci, perquè el negoci era construir un aeroport. els sona?
Els empresaris socis de l’aeroport contractaven les seues empreses per construir-lo. els sona?
I els mateixos empresaris socis el van oferir a un xeic saudí per 300 milions d’euros. els sona?
el pp des de l’oposició demanava que l’aeroport fóra públic. quan va guanyar el deixà en mans del jutge.
Hui l’aeroport està tancat.

Tot este és el relat que de vegades vostés han reclamat, per demostrar que no estem sols al país de Pepe Gotera y Otilio. 

A vostés els sembla una mena de consol, a nosaltres una seria advertència de com pot acabar tot això.

El PSOE porposa el cessament dels actuals gestors, i ens sembla raonable.

I una comissió assessora, i això ens sembla extemporani i inoperant. nosaltres ja vam dir que el que volíem era vendre les accions.

Si no ha canviat la cosa, tenim un 0’014%. És a dir 3.045 participacions socials a 0’40 euros, són 1.218 euros
Esta quantitat és aproximadament un terç del cost que representarà este plenari en assistències dels diputats i diputades (Nota. Els portaveus i l'equip de govern tenim dedicacions parcials i no cobrem cap extra. Com a conseqüència de la meua protesta, el PSOE ha renunciat a cobrar)

Amb esta participació, no té cap sentit intentar dirigir l’aeroport, més quan s’ha anunciat que este mes se’n farà càrrec la generalitat si no cualla la venda.

Eixa participació, segons va afirmar el Vicepresident Martínez en el debat que vam proposar sobre la venda, ens permet estar en el consell d’administració. però no serveix de res.

De 29 preguntes formulades al president moliner com representant al consell, en 15 m’ha enviat a preguntar a Aerocas.

Saben perquè no destitueixen al Sr. Fabra i al Sr. Garcia Salas, doncs perquè són el parallamps de les crítiques.

Amb les seues ocurrències ens tenen distrets. mentre parlem de l’estàtua o de les proves de velocitat d’un bon esportista local, no parlem del desastre de gestió imputable a tot el PP.

Mentre el demonitzat tripartit va fer un aeroport en dos anys, el PP en porta 8 per fer este.

Mentre parlem de conills, obviem que l’aeroport es paralitzà dues vegades perquè Iberdrola no feia la feina perquè la generalitat li devia 3 milions per un costat i 1’6 per l’altre.

Es va retardar perquè no havien fet vostés la declaració d’impacte ambiental.

Mentre el PP de Múrica aconseguia que ADENA es fes càrrec de l’aeroport, el PP de Castelló es trobava amb la negativa d’Aznar i Álvarez Cascos.

Mentre el govern popular de Múrcia doblegava la voluntat del govern central socialista, fent-li tirar al fem una inversió de 68 milions d’euros en l’aeroport de San Javier, el PP d’ací només trobava negatives i problemes. si els populars murcians podien, i els valencians no, igual tota la culpa no era del PSOE. No troben?

Per això mantenen a l’actual direcció, perquè ja està amortitzada, i sempre poden dir...”cosas de carlos”

És tot això és el que ha donat mala imatge. la seua gestió.

De les respostes del senyor moliner vull destacar que l’oferta de la societat de capital libi-espanyol, és de 87’5 milions per la compra de les instal·lacions.

I que es condiciona a resoldre prèviament el litigi amb Concesiones Aroportuarias que és de 126’4 milions.

S’imaginen que la part espanyola de l’oferta foren les mateixes empreses que ens han demandat?

T’oferisc 87’5 milions d’euros per la compra d’un aeroport que n’ha costat més de 150. però prèviament m’has de pagar els 126’4 que em deus.

Negoci rodó.

O pitjor encara, hui ha publicat El Confidencial que es tractaria d'una oferta fantasma, i que l'encapçala un periodista libi, sense recursos econòmics, encapçalant un inexistent grup d'empresaris. Preocupant. Estaria bé que ens informaren sobre això.

Deixem acabar amb una referència cinematogràfica.

En gener del 2005, en l’acte d’inauguració don Carlos fabra va dir: “espero que esto sea el principio de una gran amistad” Frase extreta de la mítica  pel·lícula Casablanca. Mala elecció.

La pel·lícula s’acaba amb l’únic avió de l’aeroport que alça el vol, deixant les pistes buides i fosques.
I el protagonista, marxa acompanyat d’un gendarme.

Moltes gràcies